مطلبی تامل برانگیز و ویژه درباره موضوع سقط جنین و امارهای تکان دهنده از پیری جمعیت در شیعیان ایرانی
اسراء : وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُم إنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْءًا کَبِیرًا ﴿ ۳۱ ﴾ جزء ۱۵
و از بیم تنگدستى فرزندان خود را مکشید .ماییم که به آنها و شما روزى مى بخشیم .آرى ، کشتن آنان همواره خطایى بزرگ است.
درتفسیر نمونه ذیل این آیه آمده است:
“قابل توجه اینکه ما از این جنایت زشت و ننگین وحشت مى کنیم ، در حالى که همین جنایت در شکل دیگرى در عصر ما و حتى به اصطلاح در مترقى ترین جوامع انجام گیرد، و آن اقدام به سقط جنین در مقیاس بسیار وسیع به خاطر جلوگیرى از افزایش جمعیت و کمبودهاى اقتصادى است (براى توضیح بیشتر به تفسیر آیه ۱۵۱ سوره انعام جلد ۶ تفسیر نمونه صفحه ۳۳ مراجعه فرمائید). تعبیر به ((خشیة املاق )) نیز اشاره لطیفى به نفى این پندار شیطانى است ، در واقع مى گوید این تنها یک ترس است که شما را به این خیانت بزرگ تشویق مى کند، نه یک واقعیت . ضمنا باید توجه داشت که جمله کان خطا کبیرا با توجه به اینکه کان فعل ماضى است اشاره و تاکید بر این موضوع است که قتل فرزندان گناهى است بزرگ که از قدیم در میان انسانها شناخته شده ، و زشتى آن در اعماق فطرت جاى دارد، لذا مخصوص به عصر و زمانى نیست .”
در آیه ۱۵۱ سوره انعام نیز این آیه بدین شکل آمده است:
(و لا تقتلوا اولادکم من املاق نحن نرزقکم و ایاهم و لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و لا تقتلوا النفس التى حرم الله الا بالحق ذلکم وصیکم به لعلکم تعقلون)
و فرزندان خویش را از بیم فقر مکشید که ما شما و ایشان را روزى مى دهیم و به کارهاى زشت آنچه عیان است و آنچه نهان است نزدیک مشوید و نفسى را که خدا کشتن آنرا حرام کرده جز به حق مکشید اینها است که خدا شما را بدان سفارش کرده است شاید تعقل کنید.
در تفسیر المیزان ذیل این آیات آمده است:
“این آیات محرماتى را بیان مى کند که اختصاص به شریعت معینى از شرایع الهى ندارد، و آن محرمات عبارت است از: شرک به خدا، ترک احسان به پدر و مادر، ارتکاب فواحش و کشتن نفس محترمه بدون حق که از آن جمله است کشتن فرزندان از ترس روزى، نزدیک شدن به مال یتیم مگر به طریق نیکوتر، کمفروشى، ظلم در گفتار، وفا نکردن به عهد خدا و پیروى کردن از غیر راه خدا و بدین وسیله در دین خدا اختلاف انداختن.
شاهد اینکه محرمات مذکور عمومى است و اختصاصى به یک شریعت ندارد – این است که مى بینیم قرآن کریم همانها را از انبیا (علیهم السلام ) نقل مى کند که در خطابهایى که به امتهاى خود مى کرده اند از آن نهى مى نموده اند، مانند خطابهایى که از نوح، هود، صالح، ابراهیم، لوط، شعیب، موسى و عیسى (علیهماالسلام ) نقل کرده است.”
به طور کلی اسلام سقط جنین را ممنوع می داند، مگر وضعیتی استثنایی وجود داشته باشد که شارع به عنوان شر کمتر آن را مجاز بداند، سقط جنین به ویژه پس از دمیده شدن روح، گونه ای نسل کشی است و این که قرآن کشتن کودکان را محکوم کرده است نیز آن را شامل می شود.
تصویر، تصویر بسیار تکان دهنده و دلخراشی است؛ و دلخراش تر آنکه در امت قرآن این اتفاقات می افتد،آنچه که این تصویر و تصاویری از این دست در جامعه ما نشان می دهد بیان دوری ما از کتاب انسان ساز فرآن و زندگی نورانی اهل بیت (ع)و بازگشت به رسوم عرب جاهلی است وحال آنکه عرب جالی هم با فرزند خود چنین نمی کرد!
باید با خودمان بگوییم که خدایی که آسمان و زمین را خلق کرده و اهالی آنها را روزی می دهد و بر همه چیز قادر و تواناست آیا عاجز از سیر کردن شکم من و فرزندم است؟
این کارها و اعمال تماما به ضرر کشور است ، در همین رابطه طی چند سال اخیر آمارها نشان دهنده میانگین سنی مردم ایران را رو به پیری و کهولت نشان میدهد که این مسئله یک موضوع بسیار فاجعه آمیز درباره کشورمان است مخصوصا آن هم کشوری که تنها حکومت شیعی را در جهان دارد …
آمار های جدید اداره کل ثبت احوال کشور خبر از آن دارد که تراز منفی رشد در کشورمان آغاز شده است و این در حالی است که این وضعیت در خانواده های اهل تسنن به هیچ وجه بدین شکل نیست.
در قسمتی از این آمار که رجانیوز آنرا منتشر کرده چنین آمده است:
” اگر نرخ باروری به کمتر از دو و یک دهم درصد برسد زنگ خطری برای رشد جمعیت خواهد بود. “
یا بر اساس نتایج حاصل از تحقیقی که در پژوهشگاه جمعیت شناسی کشور انجام شده نشان می دهد جمعیت کشور از حدود ۷۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۸۵ نزدیک ۹۰ میلیون نفر در سال ۱۴۳۰ خواهد رسید. به عبارت دیگر جمعیت ایران در این دوره ۴۵ سال نزدیک ۳۰ درصد رشد خواهد داشت در حالی که رشد جمعیت سالمند ۴۰۰ درصد خواهد بود…
در طی چند دهه اخیر شعار ” فرزند کمتر ، زندگی بهتر “ به صورت انواع تابلو و بنر و بیلبورد در سطح شهرها و محصولات دیده بودید اما درباره این شعار صهیونیستی واکنش علما در برابر آن قابل تامل است ، البته طی چند سال اخیر این تابلوها برچیده شدند گرچه هنوز این شعار از پشت بسته های لوازم آرایشی و بهداشتی حذف نشده است که امیدواریم مسئولین به فکر این مسئله باشند …
نظرات علما شیعی درباره شعار ” فرزند کمتر ، زندگی بهتر ” :
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، از اولین روحانیونی بود که علیه سیاست کنترل جمعیت موضع گرفت. او سیاست کنترل جمعیت را “سیاست صهیونیست ها” نامید و مدعی شد که آنها در حالیکه “خودشان بشدت بفکر ازدیاد جمعیت هستند”، شیعیان را به کنترل و کاهش جمعیت ترغیب می کنند.
آیت الله جعفر سبحانی که از مخالفان سیاست کنترل جمعیت است نیز می گوید شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر شعاری است که از طرف “یهود” آمده و در جامعه ما رایج شده است. بعقیده آیت الله سبحانی “دشمنان می خواهند عده مسلمانان کم باشد
او طی یک سخنرانی در سلسله مباحث تفسیر قرآن در مدرسه حجتیه قم، رابطه “مشرکان و کفار” با مسلمانان را، رابطه “گرگ و میش” توصیف کرد و گفت چون رابطه این دو همواره “عداوت و دشمنی” خواهد بود، باید مسلمانان با افزایش جمعیت خود مانع ارتباط و تسلط کفار بر مسلمانان شوند.
آیت الله محمد یزدی هم با توجه به نیاز جامعه اسلامی که در حال توسعه و بازسازی است، این طور میگوید: «فرزندانی بپروریم که هر چند از نظر تعداد قلیل؛ اما از نظر کیفیت و بهرهدهی از توان بالایی برخوردار باشند.»
اما در میان فقهای اهل سنت نیز دیدگاههای مختلفی در این رابطه وجود دارد. در مجمع فقهی که در سال ۱۴۰۰ هجری در مکه مکرمه برگزار شد، قطعنامهای به امضای ۱۷تن از فقهای اهل سنت رسید که سیاست کنترل جمعیت را به دلایلی از قبیل نیرنگ استعمار برای سلطه بر کشورهای اسلامی، مخالف فطرت انسان و شریعت دانستند و آن را بدگمانی به خدا و عملی جاهلی معرفی کردند. آنان گفتند جز در مواردی، اجرای آن حرام است. اما در میان فقهای اهل سنت، افرادی هم که این سیاست را مشروط یا غیر مشروط پذیرفته بودند، نظرشان را بیان کردند.
شیخ محمود شلتوت که سالها ریاست دانشگاه الازهر را بر عهده داشت، در کتاب «آیین اسلام و تنظیم خانواده» مینویسد: «دین اسلام، هرگز خواهان اکثریتی ضعیف و ناتوان نیست؛ بلکه خواهان آن است که اجتماع اسلامی، اجتماعی سالم و نیرومند باشد و این امر تنها از راه تنظیم خانواده امکان پذیر است.»(۱)
نتیجه ای که از مباحث مطروحه بدست می آید عبارت از آنست که: علیرغم اینکه در اسلام اصل بر کیفیت است نه کمیت اما گفتنی است؛ توجه به مسأله تعداد فرزند بسته به شرایط و وضعیت حاکم بر جامعه است، اگر جامعه اسلامی در شرایطی قرار دارد که بدلیل تراکم جمعیتی با مشکلات عدیده ای از قبیل؛ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مواجه است، ساماندهی جمعیت ضرورت می یابد و در نقطه مقابل، اگر کاستی جمعیت، جامعه اسلامی را تهدید می کند تکلیف، روشن است.
و اما نظر آیت الله خامنه ای ، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی درباره سیاست کنترل جمعیت در کشورمان…
…
نکته ای که بیشتر بر موضوع صهیونیستی بودن این موضوع صحه میگذارد آمارهای ارائه شده درباره رشد جمعیت کشورها و مقایسه بین ایران و رژیم صهیونیستی است .
بر اساس آمارهای بانک جهانی در این میان اسرائیل در رتبه ۶۸ و کشور ایران در رتبه ۱۰۴ قرار دارد …
بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی کتاب حقایق جهان رژیم صهیونیستی در رتبه ۷۹ و کشور ایران در رتبه ۱۳۶ قرار دارد …
و در پایان آمارهای رسمی و معتبر ارائه شده از سوی سازمان ملل رژیم صهیونیستی را در رتبه ۷۸ و جمهوری اسلامی ایران را در رتبه ۹۶ نشان میدهد …
آمارها را بر اساس طول و عرض و مساحت با هم مقایسه کنید تا به عمق فاجعه پی ببرید …البته که ایران از نظر طبیعی بسیار غنی تر است و به فرموده مقام معظم رهبری تا ۱۵۰ میلیون نفر راه دار اما ذکر این مسئله لازم است که مدیریت صحیح و خودباوری یکی از راه های بهبود وضع معیشتی برای کنترل جمعیت است نه سیاست فرزند کمتر ، زندگی بهتر …
در پایان آیه دیگری از قرآن را با هم مرور می کنیم،باشد که به نور آن هدایت یابیم و دلهایمان نورانی گردد:
وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ
و کسى که از خدا پروا کند براى او راه خروجى (از مشکلات) قرار میدهد و او را از راهى که گمان نمی برد روزى میدهد و کسى که بر خدا توکل نماید او برایش کافى است (طلاق آیه ۲و۳)
تهیه و گردآوری ظهور۱۲ ، با تشکر از رامین مهرآیینی